Geslaagde workshop: rozenbotteljam en appelchutney maken

Op zaterdag 19 augustus organiseerde Stichting Haverland de GRATIS workshop verrassende fruitjam maken. Het was een geslaagde dag! Iedere deelnemer ging naar huis met een leerzame ervaring en een eigen potje jam én chutney.

Jam en chutney maken is eenvoudig

Wist jij dat het super-eenvoudig is om jam of chutney te maken? En met super-eenvoudig bedoelen we dat het weinig tijd kost; een leuk klusje is – zeker wanneer je het gezellig samen doet – en dat je er letterlijk en figuurlijk direct de vruchten van plukt, want ja, al dat lekkers moest natuurlijk ook uitgebreid geproefd worden tijdens de lunch 😉

Jam en chutney maken is ook duurzaam, natuurlijk en gezond.

Alle groenten en fruit die in de natuur overvloedig aanwezig zijn in de zomermaanden krijgen we natuurlijk nooit op met z’n allen. Als we er jam of chutney van maken, dan hebben we er in de herfst en winter ook nog plezier van. In dat opzicht is het duurzaam, want we gooien niets weg en we laten niets verloren gaan.

Daarnaast is het gezond en natuurlijk omdat we zelf betrokken zijn bij het maakproces. Natuurlijk gebruiken we suiker, maar geen glucose-fructosestroop of andere onnatuurlijke zoetmiddelen. En de hoeveelheid suiker die wij gebruikten voor de rozenbotteljam was héél veel minder dan de geadviseerde hoeveelheid op het recept. Voor de appelchutney gebruikten we ook nog knoflook, ui en gember. Allemaal biologisch en waar mogelijk ook lokaal.

Het lijkt bijna of we reclame maken, nietwaar? Misschien gaan we de volgende keer wel potjes jam verkopen 😉

Foto impressie workshop verrassende fruitjam maken

Dit boek is misschien een oudje, tegelijkertijd is het tijdloos. Zonder poespas en heel duidelijk was dit onze stap voor stap hulp in het proces.

Schillen, snijden, ontpitten, ontvellen, afpellen etc. Oftewel: de voorbereiding.

Alle ingrediënten bij elkaar en koken maar…

De appelchutney. (en wat rook dat lekker!)
De rozenbottel was na een poosje koken zacht genoeg om door de zeef te halen en het vruchtvlees op die manier te scheiden van de vele pitjes.
Tadaaaa!

Meedoen?

Volgende keer weer meedoen met één van onze workshops? Houd de agenda in de gaten of abonneer je op de nieuwsbrief.

Zelf een workshop organiseren? Dat kan. Stichting Haverland denkt en werkt graag met je mee. Ook hebben we een voedselbos (voor bijvoorbeeld een kruidenwandeling) en een compleet ingerichte keuken (voor bijvoorbeeld een kookworkshop) tot onze beschikking. Neem contact op met Isabelle de Loos via: 06 11 04 11 89

Lees meer over samenwerken met Stichting Haverland >>>