Toekomstdorp Haverland…

…Is een groene plek waar iedereen welkom is. Idealiter ligt het ‘dorp’ tussen de (dorps)kern en het Buitengebied. Sommige mensen zullen er wonen in een klein, ‘slim’ huisje. Andere mensen komen er om – vrijwillig of betaald – een steentje bij te dragen. En weer andere mensen komen er om iets te leren, zich te laten inspireren of gewoon om lekker te genieten van de natuur.

Dit ecologische huisje staat in Dirksland, Zeeland. Groen dak, zonnepanelen, houtbouw, en prachtig!

Toekomstdorp Haverland…

… Is een plek die jou weer en méér in verbinding brengt met de natuur door de natuur dichter bij de bebouwde kom te brengen. Als je kijkt naar de satellietfoto hieronder, dan zie je de grijze, bebouwde kom met daaromheen het veelal in vakjes gedeelde Buitengebied. Veel natuur, zo lijkt het. Het is echter met name landbouwgrond, van en voor de boeren. We kunnen langs de velden en akkers wandelen of fietsen, maar that’s it. Als je niet houdt van wandelen of fietsen, of als je dat misschien niet (meer) kan, zoals mijn lieve vader, hoe kom je dan dichterbij de natuur?

Deze foto is specifiek van de gemeente Echt-Susteren, maar dit beeld is een algemeen beeld in Nederland en misschien ook wel daarbuiten…

Stel je voor…

…Dat er een soort groene overgangszone is tussen de bebouwde kom en het buitengebied. Misschien zou je het nog het beste kunnen vergelijken met een stadspark, maar dan aan de rand van het dorp. Een dorpspark dus. Vrij toegankelijk voor iedereen met voor ieder wat wils. Je kan er wandelen en fietsen, maar je kunt er ook spelen, elkaar ontmoeten, activiteiten doen, workshops volgen, werken, leren, en op kleine schaal kun je er zelfs wonen. Het is een veilige plek waar mensen komen om zich te verbinden met elkaar en met de natuur. In dat ‘park’ vind je bijvoorbeeld een fruitboomgaard, een pluktuin, of een natuurlijk speel- of klimbos voor kinderen. Misschien zijn er wel school- of volkstuintjes. En een voedselbos. Ook zou er een prachtige, duurzaam gebouwde, multifunctionele ruimte kunnen zijn die ingezet kan worden als greenhouse, theetuin, atelier, workshopruimte en noem maar op.

Het is tricky om een foto te plaatsen omdat het een verkeerd beeld kan oproepen waardoor je precies het tegenovergestelde bereikt van wat je voor ogen hebt. Deze foto is een ontwerp-plattegrond van Roggebotstaete. Dit bijzondere en prachtige project in Dronten (Flevoland) laat mooi zien wat er allemaal mogelijk is. Laat je vooral inspireren door deze foto en door de website van Roggebotstaete. Klik op de foto om naar de site te gaan.

“Iedereen is van de wereld…

… en de wereld is van iedereen”. Dat is zó waar! Wij zijn namelijk onlosmakelijk onderdeel van de natuur. Dat is niet zweverig of idealistisch, dat is een feit. Punt.
Het probleem is alleen dat wij dat niet geloven.
Niet voelen.
Niet écht.
Niet meer.
Alle moeilijkheden waar we als mensheid op deze Aarde momenteel mee te maken hebben, komen voort uit het feit dat we zijn gaan geloven dat we bóven die natuur staan en dat wij de baas zijn. We denken dat niet bewust, dus het is geen verwijt. Wij zijn opgegroeid in deze wereld en we vinden het normaal dat de dingen zijn zoals ze zijn. We vragen ons niet af waarom we doen wat we doen. Iedereen doet het zo. Heeft het altijd zo gedaan. Tot nu. Het is tijd voor verandering. Voor verbetering. En wij geloven dat ieder mens bereid is tot verandering, zeker wanneer dat leidt tot verbetering.

Toekomstdorp Haverland heeft een missie…

…Het teweeg brengen van een positieve beweging naar duurzame verandering door in het klein te laten zien hoe het anders kan. We willen zoveel mogelijk mensen inspireren om zelf ook íets – hoe klein ook – anders te doen, groener, duurzamer. Er zijn zó veel steentjes die ieder van ons kan bijdragen aan een schonere Aarde. En er is zó veel dat we van elkaar kunnen leren. Op een leuke, ongedwongen manier en vooral … door aanwezig te zijn, met elkaar, voor elkaar en voor de natuur.

Toekomstdroom of werkelijkheid?

Kun jij je iets voorstellen bij het bovenstaande verhaal? Gaat er van binnen iets kriebelen en wil je meewerken aan de realisatie ervan? Wil je er misschien wel wonen? In een Tiny House bijvoorbeeld. Of wil je je hier vooral laten inspireren en genieten van al het goede dat de natuur te bieden heeft? Hoe dan ook, we hebben je hulp nodig, want we kunnen – en willen – dit niet alleen. Hoe overtuigen we de Gemeente Echt-Susteren om Toekomstdorp Haverland een kans te geven, zelfs al is het een tijdelijke kans, een pilotproject van 10 jaar bijvoorbeeld?

Stuur ons een mail en laat ons weten wat je van ons plan vindt en óf en hóe je denkt dat jij ons zou kunnen helpen. We staan overal voor open, want nogmaals … deze wereld is van iedereen!

ginnymulders@gmail.com