Wie is Stichting Haverland?

Stichting Haverland bestaat uit een bestuur en vrijwilligers.
In het bestuur zitten Marinka Hogers (voorzitter), Pieter van den Kerkhof (penningmeester), Isabelle de Loos (secretaris) en Els van Bergen. Daarnaast zijn Ronald Savelkoul van ’t Gouden Kwekeriek en Hetty Adams van de Voedselbosbrigade zeer nauw betrokken bij de Stichting en altijd aanwezig tijdens bestuursvergaderingen. De stichting mag steunen op een redelijk vaste kern vrijwilligers tijdens de maandelijkse werkdagen.

Hetty

Als we écht willen beginnen bij het begin, dan moeten we beginnen bij Hetty Adams. Zij is de oprichter/initiatiefneemster van de Limburgse Voedselbosbrigade en zij kwam met het idee om ook in de gemeente Echt-Susteren een Voedselbos te realiseren. Samen met Pieter en met de Gemeente is gekeken naar een geschikte locatie. Al in een vroeg stadium riepen Hetty en Pieter de hulp in van Marinka en toen was de ‘kern’ compleet.

Overal waar iemand iets positiefs wil bijdragen aan de Aarde en aan klimaatverandering, daar kom je Hetty tegen. Ze is een heuse netwerker en verbinder. Ze kent iedereen en ze weet iedereen ertoe te bewegen om op positieve wijze in actie te komen ten voordele van de natuur. Samen met haar man Jack heeft ze inmiddels een eigen voedselbos, maar ze is ook nog steeds actief in alle andere Limburgse voedselbossen. Hetty heeft absoluut een groen hart en voor Stichting Haverland is zij zeer waardevol.

Marinka

Marinka is één van de oprichters/initiatiefnemers en de voorzitter van de stichting. In het dagelijks leven werkt ze als projectleider bij de RVO, is ze oma van 3 kleinkinderen, houdt ze van haken en heeft ze een groot hart voor alles wat groen en duurzaam is. Ondanks haar drukke bestaan toont ze een grote inzet en betrokkenheid bij het reilen en zeilen van de stichting. Ze kookt graag, altijd biologisch,  vegetarisch en seizoensgebonden en waar mogelijk gebruikt ze ingrediënten uit eigen tuin of uit het Voedselbos. Ze verzorgt zeer regelmatig de lunch tijdens de maandelijkse werkdag in het voedselbos.

Pieter

Pieter is ook één van de oprichters/initiatiefnemers en de penningmeester van Stichting Haverland. Het Voedselbos ligt praktisch in zijn achtertuin dus Pieter is er vaak te vinden, soms samen met zijn paard Shadow. Sinds 1 maart 2020 is hij met pensioen en heeft hij nog meer tijd om zich bezig te houden met zijn tweede liefde: de natuur. Zijn kennis, ervaring, inzet en gedrevenheid zijn enorm.

Isabelle

Isabelle is onze secretaris. Ze is een echt buitenmens en net als Pieter en Marinka een liefhebber van de natuur en van alles wat erin leeft. Ze wilt graag leren over alles wat groeit en bloeit.
In het dagelijks leven werkt ze in de naschoolse opvang en in haar vrije tijd is ze zo vaak als mogelijk is buiten te vinden, liefst samen met haar man en dochter Suzanne. Scouting, paardrijden, werken in het voedselbos, wandelingen en fietstochten maken, zolang het maar buiten gebeurt. Isabelle woont in Geleen, da’s dus niet naast de deur, maar dat maakt voor haar niet uit. Bijdragen aan een groter geheel, dat is wat telt en daarvoor is ze bereid wat extra kilometers te maken. Ook zorgt het werken in het voedselbos ervoor dat ze weer helemaal is opgeladen.

Els

Els zit in het bestuur van de stichting en die rol past haar perfect. Ze heeft veel ervaring in en met duurzame, groene projecten en met vrijwilligerswerk. Het is een dame met vele interesses en vele talenten en de rode draad is toch altijd weer de wens om GROEN te willen doen.

Ronald

Ronald is de eigenaar van ’t Gouden Kwekeriek. Hij is een man met prachtige – en vooral groene – idealen. Zolang een initiatief bijdraagt aan een schonere en gezondere wereld, dan zet hij zjin deur voor je open. Zo heeft hij ook zijn deur opengezet voor de stichting.
’t Gouden Kwekeriek is sinds het begin de vast uitvalsbasis van waaruit activiteiten plaatsvinden en daar zijn wij als stichting zeer dankbaar voor.
Ronald kweekt naast biologische kruiden ook groenten, fruit en snijbloemen. Hij biedt ruimte aan een imker en hij werkt samen met vele andere (semi)-professionele partijen en particulieren door middel van het aanbieden van zijn prachtige ruimtes (grote loods met keuken, grote kas en tuin) voor workshops, trainingen en andere activiteiten.

Waardevolle samenwerkingen

Stichting Haverland heeft ondertussen prettige samenwerkingen opgebouwd met andere partijen zoals de gemeente Echt-Susteren die de schuilhut heeft geplaatst (foto). Stichting IKL is een partij waarop we altijd kunnen rekenen als het gaat om het lenen van materialen.