Wat doet Stichting Haverland en wat zijn haar doelstellingen?

Stichting Haverland neemt gronden in beheer van bijvoorbeeld de gemeente, een particulier of een instelling. Samen met de grondeigenaar komen we tot een beheerplan dat in ieder geval bestaat uit een ontwerp- en inrichtingsplan. Het hoofddoel is om de grond te gebruiken voor lokale, gemeenschappelijke en ecologische voedselproductie.

Rammenas

Lokaal, gemeenschappelijk en ecologisch

‘Lokaal’

Lokaal betekent dat de opbrengst van de voedselproductie zoveel mogelijk ten goede komt aan de lokale gemeenschap. Dit draagt bij aan de gezondheid van mens, dier en milieu, én aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk, er hoeft immers geen transport plaats te vinden waardoor de Co2 uitstoot nihil is.

Gemeenschappelijk’

Gemeenschappelijk betekent dat Stichting Haverland niet in haar eentje het voedsel produceert, maar samen met de gemeenschap. Iedereen is welkom om een steentje bij te dragen, mee te werken, mee te helpen en te leren. Mensen meer in verbinding brengen met elkaar en met de prachtige lokale natuur en haar vele mogelijkheden is een belangrijke subdoelstelling van de Stichting. En laten we hierin het stukje educatie niet vergeten: Stichting Haverland organiseert en faciliteert leuke, leerzame activiteiten voor een verscheidenheid aan doelgroepen die bijdragen aan het vergroten van kennis en bewustzijn over de (lokale) natuur.

Al doende leert men misschien wel het meest. We organiseren maandelijks een werkdag in het Voedselbos dat we in beheer hebben. Meer info daarover vind je in onze agenda en op Facebook.

Bessenstruiken bij schuilhut wateren

Ecologisch

‘Ecologische voedselproductie’ houdt in dat de Stichting er consequent naar streeft om rekening te houden met het gehele ecosysteem (kringloopsysteem) waarvan wij met z’n allen deel uitmaken en waarin wij leven. Ecologisch gaat een stapje verder dan biologisch. Alles wat ecologisch is, is automatisch ook biologisch, maar niet alles wat biologisch is, is tegelijkertijd ecologisch.

Van bos tot voedselbos

Ons eerste project is het omvormen van een jong bos en het aangrenzende grasland tot voedselbos. De Gemeente Echt-Susteren is en blijft de eigenaar van het bos en heeft onze beheerplannen voor het ver-eetbariseren ervan goedgekeurd. Waterschap Limburg is eigenaar van het grasland. In een volgende blog leggen we uit wat een voedselbos is en wat onze plannen zijn voor Voedselbos Haverland. Iedere eerste zaterdag van de maand werken we in en aan het Voedselbos en iedereen is van harte welkom om mee te doen.

Meer lezen?

Nog meer info over de doelstellingen en werkwijze vind je HIER >>>.
Mocht je vanuit particulier of professioneel opzicht interesse hebben in samenwerking en ben je benieuwd naar de mogelijkheden, klik dan HIER >>>